Увага! Ліцеїстам до підготовки до ЗНО!
Шановнi лiцеїсти! Для якiсноi пiдготовки до ЗНО радимо вам пiд час прочитання лiтератури, запропонованоiї на опрацювання влiтку, скористатись нижченаведеним прикладом запису новоiї iнформацii.
№ | Автор | Назва твору | Рік написання | Жанр | Тип віршування | Головні герої | Тематика |
1 | Пісні Марусі Чурай | «Віють вітри», «За світ встали козаченьки» | 17 століття | Лірична пісня Літературна козацька пісня | Дівчина Козаченьки, мати, Маруся | Відтворення страждань дівчини за своїм милим. Зображення походу козаків, розлучення хлопця з матінкою і коханою | |
Історичні пісні, автор їх - народ | «Ой Морозе, Морозенку» | Історичні пісні | Морозенко | оспівування боротьби козаків під керівництвом Морозенка з татарами. | |||
«Чи не той то хміль» (Пісня про Богдана Хмельницького) | Богдан Хмельницький | Оспівування мужності, героїзму, винахідливості Б. Хмельницького — видатного українського гетьмана, його прагнення здобути волю і щастя народу в боротьбі з ляхами. | |||||
2 | Г. Сковорода | «Всякому місту звичай і права» (№10) (збірка «Сад божественних пісень» (30 пісень) | "Сад божественних пісень" створювався протягом 1757- 1785 рр. | Ліричний вірш (вірш-пісня) | дактиль. | --------- | Соціальна сатира на різних представників панства: чиновників, купців, кар’єристів, яких породив кріпосницький лад |
«Бджола та Шершень» Збірка «Байки Харківські» (30 творів) | Байка (в прозі) З двох частин: Фабула (розповідь) Сила (висновок, повчальна частина, мораль) | Бджола, Шершень | Ідея «сродної праці» - праці за нахилом. Кожна людина повинна займатись улюбленою справою, тоді вона буде щасливою і принесе користь суспільству. | ||||
3 | І. Котляревський (зачинатель нової української літератури) | «Енеїда» 1798р. (перші три частини) (написано впродовж 30 років) | Бурлескно – травестійна поема. (жарт, перевдягання). Віршовий розмір – ямб. | ямб | Еней, батько Анхіз, мати Венера; троянці Низ та Евріал; Зевс, Меркурій, Еол, Нептун, Юнона; цариця Дідона, відьма Сивілла, цар Латин, дружина Амата, донька Лавінія; цар рутульців Турн. | Сюжет запозичений у Вергілія, але у Вергілія зображувались і оспівувались загарбницькі війни предків. У Котляревського – зображена дійсність XVIII ст. , показ паразитизму, жорстокості, хабарництва, пияцтва, зажерливості, пихатості панівних класів. | |
«Наталка Полтавка» | Соціально – побутова драма. (малоросійська опера) композитор – Лисенко. | Стара вдова Горпина Терпилиха, її дочка Наталка; далекий родич Терпилихи Микола, Петро – коханий Наталки; возний Тетерваковський, виборний Макогоненко. | Кохання бідної української дівчини – селянки, яка відстоює своє право на щастя. На шляху до одруження перешкодою стає майнова нерівність. | ||||
4 | Григорій Квітка – Основ’яненко | «Маруся» | сентиментально – реалістична повість | Наум Дрот і його дружина Настя; їхня дочка Маруся; Василь (коханий Марусі). | Зображення життя українського селянства, праця, побут і звичаї народу. | ||
5 | Т. Шевченко Основоположник нової укр. літератури. | «Катерина» | Соціально – побутова поема | Катерина, її батько, мати, син Івась, москаль Іван | Зображення трагічної долі жінки – покритки і дитини – безбатченка в кріпосному суспільстві. | ||
«До Основ’яненка» | Послання | --------- | Захоплення героїчним минулим України; роль уроків історії для вирішення проблем сучасності; віра в безсмертя рідного народу. | ||||
«Гайдамаки» | Поема (історико – героїчна) ліро – єпічна | Ярема Галайда (не істор. постать), Оксана – кохана Яреми. Максим Залізняк, Іван Гонта – історичні постаті. | Боротьба укр.. народу проти польсько – шляхетського панування в Україні, змалювання широкої картини народного повстання 1768р. під назвою Коліївщина на чолі з М. Кривоносом та І. Гонтою | ||||
«Сон» | Сатирична поема (перший в укр. літ. твір політичної сатири) | ----------- | Зображення справжньої суті російського імперського режиму. Автор вдається до форми сну. Саме такий прийом дав можливість атворові у відносно невеликому творі зобразити широку панораму життся в тогочасній Росії. Композиція : вступ ; три частини : 1. Україна 2. Сибір 3. Петербург |